Hendrik Andriessenlaan 19, Heemstede, NL
+31 (0)6 1439 2289
eva@marketingadviesonline.nl

E-mail marketing- resultaten verbeteren

E-mail marketing programma kiezen

Hoe kan ik het het effect van mijn e-mail nieuwsbrief verhogen?

Heb je al vaker mails verzonden, lees gerust verder. Alle punten zijn onderverdeelt naar de meetbare punten die je al kent van eerder verzonden e-mail. Heb je nog weinig ervaring? Lees eerst meer over e-mail marketing statistieken en welke resultaten meetbaar zijn via je e-mail of nieuwsbrief.

Aankomst/ lijst up to date houden

  • Hou je aan de wettelijke regels, dus afzender en afmeldlink in je mail, alleen mailen bij toestemming.
  • Hou je lijst up to date. Controleer hoe jouw programma daarmee om moet gaan. Bijv.:
    • Hard bounce nabellen, vooral handig als je een B2B business hebt waar mensen van baan veranderen. Vraag om het nieuwe e-mail adres.
    • Soft bounche en niet openers na 3x verwijderen uit je lijst.
  • Gebruik voor je verzend de spam filter test tool van Litmus: https://litmus.com/spam-filter-tests

Advies om e-mail open rate te verhogen

E-mail subjectregel tests helpen uw open % te verhogen:

  • Test met de subjectregel, stuur bijv. 50% versie 1 en 50% versie 2, zo leer je wat werkt
  • Personaliseer de subjectregel van je e-mail
  • Test je subjectregel voor je een e-mail verzend indien je e-mail bestand groot genoeg is.
  • Gebruik woorden die aanspreken in je subjectregel; u, aanbieding, gratis. Maak wel de verwachting waar die je schept met je subjectregel.

Verzend voorwaarden:

  • Verstuur vanuit een herkenbaar mailadres.
  • Check of de server waarvandaan je verstuurd niet blacklisted is. Daar kun je achter komen als je weet vanaf welk IP adres je e-mails worden verzonden. Dat kun je vragen aan je e-mail service provider. Laat je niet afschepen als blijkt dat servers op een blacklist staan, dit zou top prioriteit moeten zijn voor je e-mail service provider.

Timing

  • Denk aan de timing, waarneer verstuur je. De nr 1 die van invloed is op je opens, ik heb me wel eens laten vertellen dat dit 70% van je respons beïnvloed in marketing land:
    • Let goed op het weer of belangrijke gebeurtenissen. Als je niet perse vandaag op een mooie dag moet versturen, doe het dan morgen als het regent. Denk ook aan belangrijke gebeurtenissen waardoor mensen even wat anders doen zoals tijdens voetbalfinales, belangrijk ander nieuws zoals persconferenties etc.
    • Test met het verzendmoment en tijd van de dag. Er is geen optimaal moment die voor iedereen gelijk is. Ja er zijn veel mensen vrij in het weekend of op woensdag, maar dat wil niet zeggen dat ze dan op jouw e-mail te wachten zitten. Verplaats je dus in de behoefte en het gedrag van je doelgroep, ken je doelgroep goed. Alleen dan doe je aan goede marketing.

Click Trough Rate verbeteren

  • Gebruik een responsive template, dat wil zeggen dat deze op alle computers, telefoons en tablets goed toont. Testen kan gratis via: https://litmus.com/email-testing
  • Test op de Call to action buttons (inhoud, vorm en locatie)
  • Test op inhoud (bijv. basismotivaties van mensen om te lezen)
  • Test met animaties

Afmelders beperken

  • Wees zo relevant mogelijk, in informatie, aanbiedingen etc.
  • Vermeld in je e-mail waarneer iemand toestemming heeft gegeven dat je hem of haar e-mailt en waarvoor.
  • Zorg dat je bij de pagina achter de afmeldlink de mogelijkheid geeft om toch te blijven.
  • Zorg ook dat mensen opties krijgen om bijvoorbeeld heel beperkt, 1x per half jaar de vraag te krijgen of ze opnieuw interesse hebben. Handig bij de werving en selectie bureau’s of makelaren. Je kunt nu niet op zoek zijn naar een woning of baan, maar dat kan na een half jaar best anders zijn, en dat snappen je klanten ook.