Hendrik Andriessenlaan 19, Heemstede, NL
+31 (0)6 1439 2289
info@marketingadviesonline.nl

SEO- tips gratis tools

Voor online marketing advies en training

Klantoverleg marketing advies over SEO

De 4 beste gratis SEO tools 

Laatste update 9 december 2019

Inmiddels is er een woud aan gratis tools die gebruikt kunnen worden om uw webpagina’s te optimaliseren om zo hoog mogelijk te ranken in de zoekmachine. Nog even de onderdelen van SEO:

  • Url’s die naar uw site verwijzen (backlinks), maar ook binnen uw site, dit geeft uw site autoriteit
  • Content, hoe relevanter de informatie op uw site t.o.v. de zoekopdracht die een gebruiker ingeeft in een zoekmachine.
  • Techniek, hoe snel uw webpagina is. Dit checkt u eenvouding via de snelheidscheck van Google, doe dat wel op diverse momenten van de dag van verschillende locaties, en vergelijk met uw concurrenten voor een eerlijk beeld. Uw webhoster, gebruik van grote beelden of gebruik van veel plugins in bijvoorbeeld wordpress kunnen de oorzaak zijn van een langzame site.

Het meeste van wat ik hieronder vertel is een samenvatting van wat Neil Patel van Ubersuggest al verteld in de volgende video met wat extra: https://www.youtube.com/watch?v=LEUb_wTHv4I

Gratis SEO tool 1: Google Search console:

Vergelijk je huidige traffic van webpagina’s met die van 6 maanden geleden. De pagina’s die weinig verkeer meer krijgen, worden ook niet gerankt door zoekmachines. Pas deze pagina’s aan. Zoek bijvoorbeeld op de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden voor deze pagina’s op Google en vergelijk de inhoud van die pagina’s met die van de hoog gerankte pagina’s op dat zoekwoord en kijk af wat je kan verbeteren, voorbeelden voor aanpassingen kunnen zijn:

  • Voeg nieuwe inzichten en content toe
  • Verwijder minder relevante informatie
  • Voeg goede video’s toe, bijvoorbeeld van You Tube. Het insluiten (embedden) van goede foto’s, video’s of audio bestanden in jouw pagina is toegestaan (eind november 2017) volgens het Europese hof, zolang deze vrij toegankelijk zijn via internet. Je doet met embedden niets met het bestand, behalve dat je het toont op jouw webpagina door het plaatsen van de bron-url tussen een html-code in.

Meestal zal het verkeer naar de door jouw aangepaste pagina’s binnen 30 dagen verbeteren.

Gratis SEO Tool 2

Met Structured data markup helper van Google: kan je doorklik ratio vanuit de zoekmachine resultatenpagina verbeteren. Dit kan o.a. d.m.v. goede snippets en het toevoegen van broodkruimels. Wat is dat hoor ik je denken:

  • Een snippet is een fragment of sample van een langere tekst die wordt gebruikt om een indruk te geven van de gehele versie.
  • Broodkruimelnavigatie (of een kruimelpad) is een manier om een bezoeker van een webpagina inzicht te geven waar hij zich precies bevindt op een hiërarchische website. Dat wil zeggen een website die wordt ingedeeld naar verschillende (sub)onderwerpen met elk hun eigen pagina.

Gratis SEO tip tool 3, Google trends

  • Kijk naar jouw merknaam t.o.v. je concurrentie en kijk hoe je groeit.
    Gebruik tools als hellobar of subscribers om e-mail adressen te verzamelen, en gratis te mailen met Mailchimp waardoor mensen terugkomen op je site wat goed is voor jouw SEO positie in de zoekmachine.

Gratis SEO tip tool 4, Ubersuggest

  • SEO audit report: geeft aan wat eerst te doen voor betere ranking
  • Keyword ideas report: op basis van suggesties, gerelateerd, vragen, preproposities
  • Backlink report. Wie link er naar jouw website. (of naar die van je concurrent). Daarnaast kun je als de informatie op jouw pagina beter is, hen vragen naar jouw site te linken.
  • Top pages report. Welke pagina’s zijn het populairst van jouw site en van je concurrent op basis van organisch verkeer, backlinks, en hoe vaak de pagina is gedeeld op social media. Daar kan je veel informatie vandaan halen over welke content door jouw doelgroep belangrijk gevonden wordt.
  • Traffic analyser report. Hoeveel traffic krijgt je concurrent t.o.v. van jouw pagina.

Tips overige SEO tools

Volgens Jumpshot krijgt 49% van de zoekopdrachten geen kliks. Uiteraard raad Neil Patel zelf vooral zijn eigen tools aan, welke ook echt goed zijn, echter heb ik nog een aantal andere die het waard zijn te gebruiken. Vaak werken ze met een beperkte gratis versie, wil je meer kunnen of efficiënter werken, kun je beter voor de betaalde versies gaan.

  • Moz, houdt keyword ranking bij, geeft zoekwoordsuggesties rekening houdend met concurrentie en ranking, analyseert backlinks en voert site audits uit om problemen op te sporen of verbeteringen aan te brengen.
  • Semrush, analyse van eigen content en die van de concurrent (o.a. op zoekwoorden, advertising budget, product advertenties en feeds en verkeersanalyse), waardoor men de SEO strategie van concurrenten kan blootleggen en gedrag media gebruik van potentiele consumenten.
  • Fatrank, een google chrome extensie die onbeperkt zoekwoord ideeën genereert voor elke site domein, waarbij je met Graph Feature kan zien hoe je pagina’s historisch gezien ranken.
  • Siteliner free, hiermee kun je 250 pagina’s per maand analyseren op dubbele content, gebroken links om je webpagina te boosten.
  • Screaming frog, hiermee kun je checken op dubbele content, redirect audits uitvoeren,.xml sitemaps genereren en metadata analyseren.

Ik hoop u als lezer met dit artikel een overzicht te hebben gegeven zodat u door de bomen het bos nog ziet. Heeft u suggesties of opmerkingen, ik hoor ze graag! Lees ook andere online marketing artikelen over diverse onderwerpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *