Het zoekmachine optimalisatie proces
Laatste update: 9-12-2019
Om met uw site online vindbaar te zijn voor klanten is het belangrijk dat de tekst die u bijvoorbeeld op uw website plaatst relevant is voor degene die het zou moeten lezen. Het helpt daarbij om een zoekwoordonderzoek uit te voeren, zodat u weet waarop uw bedrijf gevonden kan worden, zodat u de juiste klanten naar uw bedrijf trekt. In een zoekwoordonderzoek kijk je naar de volgende 5 fasen:
- De fase van het beslissingsproces van uw klant waarin u als bedrijf online gevonden wil worden;
- De pagina waarop je je klant op je website wilt laten landen (landingspage);
- Let op dat de zoekwoorden aansluiten bij uw bedrijfsactiviteiten;
- Wat het maandelijks zoekvolume van het zoekwoorden is;
- De concurrentie op je specifieke zoekwoord, lees meer over zoekwoordonderzoek.
Daarnaast heeft Yoast een handige gratis plugin het CMS syteem waarmee je aanpassingen kan maken in tekst, beeld en look en feel voor je website. De plugin geeft onder andere aan of je voldoende woorden op de pagina hebt gebruikt voor zoekmachine optimalisatie en of de tekst zelf goed leesbaar is.
Heb je bovenstaande ingericht, dan kun je een tekstschrijver aan het werk zetten. Omdat sommige tekstschrijvers nog niet op de hoogte zijn van de laatste richtlijnen heb ik ze hieronder voor je op een rij gezet.
10 Tips voor SEO teksten in 2020
- SEO tip 1: Vuistregel was, gebruik 2 á 3 zoekwoorden/ zinnen per pagina. Hou er echter inmiddels rekening mee dat inmiddels meer dan 50% van de zoekopdrachten via mobiel of voice search plaatsvinden, dus bijvoorbeeld via een Google home device of Siri. Dat zorgt ervoor dat de zoekzinnen langer worden.
- SEO tip 2: De zoekwoorddichtheid van de tekst op een pagina dient minimaal 3% en maximaal 8% te zijn. Dit en de zoekwoordcompetitie en moeilijkheid kan je controleren met diverse online tools. In het artikel over SEO zoekwoorden noem ik een aantal SEO tools.
- SEO tip 3: Ga je bloggen? Kies in je blog voor zoekwoorden die minder competitie hebben ( zoekwoord moeilijkheid van 40 of lager) kan je ook meer zoekzinnen verwerken in een lange tekst met slechts 1% zoekwoorddichtheid. Variëren met je zoekwoorden/ zinnen mag. Je kunt bijvoorbeeld de zoekzin ‘wet verbetering poortwachter’ aan elkaar schrijven maar ook los de woorden ‘verbetering’ en ‘poortwachter’ gebruiken.
- SEO tip 4: De zoekwoorden in koppen in de website tekst zijn SEO wijs het belangrijkste. Daarna 1e zin van de alinea en zo verder. Hou daar rekening mee. Dus verwerk je SEO zoekwoorden in:
- de title tag;
- de kopjes;
- de introductie paragraaf;
- de conclusie;
- de rest van de content.
- SEO tip 5: Vraag je tekstschrijver ook bij elke pagina een metabeschrijving maken van 120-156 tekens lang. Deze toont in de zoekmachine al beschrijving over jouw pagina.
- SEO tip 6: Teksten moet uniek zijn. Dat wil zeggen, niet elders op internet in dezelfde bewoording. Dat geldt ook voor je eigen kanalen. Dus eerst een paar weken op je site zetten, controleren of de tekst door bijvoorbeeld Google is geïndexeerd, daarna pas op LinkedIn of een ander medium posten. Beter is het om vakjargon te vermijden, omdat het belangrijk is dat de tekst eenvoudig leesbaar is voor uw klant
- SEO tip 7: Zorg dat je in je content vertelt wat jij als bedrijf kan bieden in relatie tot dat onderwerp om sales te genereren. En vraag de lezer ook om actie te nemen.
- SEO tip 8: Belangrijk in 2020 is om te monitoren welke pagina’s van jouw website goed ranken in de zoekmachine. Stel daarom je Google Analytics in op jouw (verkoop)doelen. Maak met die inzichten meer webpagina’s over onderwerpen die goed converteren, bijvoorbeeld door te bloggen. Want aan alleen bezoek heb je nog niets. Lees meer over Google Analytics of hoe je een account aanmaakt.
- SEO tip 9: Monitor ook in Google Trends de scores van je merknaam en die van je concurrent.
- SEO tip 10: Last but not least: zorg voor een omnichannel benadering. Dat wil zeggen, vertel dezelfde boodschap aan dezelfde persoon via verschillende uitingen. Dus verzamel en gebruik ook e-mail adressen, blog ook op diverse social media (maar eerst op je eigen site i.v.m. unieke content). Na 7 x een interactie met jouw merk is bewezen dat mensen sneller tot actie overgaan.
Let op SEO tekstschrijven is een specialisme, ga dus niet zomaar met iedere tekstschrijver in zee. En realiseer je ook dat zoekmachines als Google ook telkens wijzigingen aanbrengen in waarneer een tekst hoger geplaatst wordt op de resultatenpagina van de zoekmachine. Dat houdt in dat ook uw marketeer of tekstschrijver de vakliteratuur moet bijhouden of regelmatig scholing nodig zal hebben. Meer lezen? Kijk op https://marketingadviesonline.nl/blog.
Recente reacties