Hendrik Andriessenlaan 19, Heemstede, NL
+31 (0)6 1439 2289
info@marketingadviesonline.nl

SEO- zoekwoorden

Voor online marketing advies en training

SEO tips: Hoe kom ik hoger in de zoekresultaten van Google?

Laatste update:  27-05-2020
Zoekmachine marketing - optimalisatie zoekwoorden

Zoekwoorden zijn onderdeel van je content (tekst en beeld) op je website die o.a. jouw positie van een webpagina in de zoekmachine bepalen.

Voor ik start met online marketing tips om de website voor de zoekmachine te optimaliseren (SEO) moet je eerst wat meer weten over wat SEO. En met website zoekmachine optimalisatie bedoel ik niet alleen met je bedrijfsnaam op de eerste plek komen in de zoekmachine resultaten pagina (die pagina die je krijgt als je gezocht hebt in de zoekmachine van Google). 

Tip 1, let op de hoe specifieker mensen zoekwoorden gebruiken in hun zoekopdracht in Google, hoe eerder mensen op je website gaan kopen.  

Welke soorten zoekwoorden of zinnen zijn er?
1) Korte zoekwoorden, zoals je bedrijfsnaam of alleen de productcategorie.Want op algemene zoektermen gevonden worden zoals, ‘schoenen’ of ‘online marketing’ is minder gunstig dan het lijkt. Waarom? Daar verkoop je helemaal niet mee, want een klant is zich dan nog aan het oriënteren, bovendien wil iedereen daarop gevonden worden dus is de concurrentie op dat zoekwoord groot. Men is zich net pas bewust geworden van hun eigen behoefte, we noemen dit awareness. Weinig woorden in de zoekopdracht in Google, met een hoog zoekvolume. Deze kun je alleen als je heel goed blogt en een hoge autoriteit hebt als website hoger brengen in de zoekresultaten in Google (over autoriteit lees je later meer in mijn blog) 

Waarmee kan je dan wel hoger komen met zoekmachine marketing technieken om jouw website te optimaliseren om hoger in de zoekmachine resultaten pagina te komen (SERP= search engine result page) zoekresultaten in bijvoorbeeld de Google zoekmachine? Veel interessanter is met belangrijke product of blog pagina’s hoger te scoren in Google. 

2) Iets meer zoekwoorden (2-3 woorden) zijn specifieker en komen voor in de overwegingsproces van je kant. Wat denk van zoekwoorden of eigenlijk meer zoekzinnen: ‘tennisschoen roze maat 32’ of ‘SEO training Heemstede’. Het leuke is, op die laatste zoektermen kan je veel makkelijker gevonden worden. Want de termen zijn langer en vooral belangrijk: specifieker, jouw potentiële klant zal dan sneller tot aankoop overgaan en het leuke is, je hebt minder concurrentie op die zoekwoorden. Want niet alle schoenwinkels verkopen kindertennisschoenen en niet alle online marketing bureaus geven trainingen. 

3) Voorbeelden van zoekwoorden die voor je website in de zoekresultaten de echte kopers eruit pikt kunnen zijn: ‘tennisschoen Adidas roze maat 32 kopen’ of ‘SEO zoekwoorden training Heemstede’

Hieronder een overzicht van hoeveel % op deze zoekwoorden of zinnen wordt gezocht.

Gebruik van de juist zoekwoorden in je content, dus je tekst en de naam van je beelden en  de metadescription zijn dus zeer belangrijk voor je hoe hoog je website scoort in de zoekresultaten van Google. 

De invloed van voice search

Aangezien voice search, dus de zoekopdrachten via spraak met behulp van Siri of een Google home device in een rap tempo toenemen worden zoekzinnen steeds belangrijker. Ga maar eens bij jezelf na wat je doe als je via spraak iets zoekt. Wat is de weersverwachting in Haarlem vandaag? Niet gek dus om dat in je achterhoofd te houden als je hiermee bezig gaat.

Tip 2, Hoe vind je voor jouw website de juiste zoekwoorden of zinnen om hoger te ranken in bijv. Google?

Via tools kan je inzicht krijgen in jouw bezoekers en wat voor hen relevante content is en waar men dus op zoekt. Dat kan via een SEO tool of app zoals via

  1. Ubersuggest (gratis) of
  2. KW Finder (freemium)
  3. Screaming frog, (gratis) een app waarbij je van 5 websites 25 zoekwoorden kan bijhouden. XML sitemaps kan genereren (ook goed voor seo).
  4. Keywordseverywhere.com/ (gratis) je krijgt direct bij een zoekwoord in de zoekmachine te zien: mensen hebben ook gezocht op. Voor SEO en adverteren zijn die vaak wel dure zoekwoorden omdat de concurrentie of het zoekvolume op deze woorden hoog is.
  5. Google ads , (gratis registeren) deze Google dienst bezit een gratis zoekwoordplanner. 

Tip 3, Waar let je op om voor jouw website de juiste keuze te maken voor relevante zoekwoorden of zinnen om je SEO te verbeteren en hoger te ranken in bijv. de Google SERP?

De gevonden zoekwoorden kan je in je teksten of advertenties gebruiken. Om je keuze te maken voor de juiste zoekwoorden let je op de onderstaande punten

  1. Relevantie: is het zoekwoord in voor jouw site relevant ?
  2. Bezoekersverkeer: hoeveel mensen maandelijks zoeken op dit zoekwoord?
  3. Commerciële waarde: zorgt het zoekwoord voor nieuwe klanten en bestellingen?
  4. Concurrentie: is de concurrentie op het zoekwoord te verslaan?

Wil je vrijblijvend advies over de vindbaarheid van jouw website? Het eerste online marketing adviesgesprek van ongeveer 1 uur is gratis. Bel mij op 0614392289 of mail mij op eva@marketingadvies.nl of vul het Contactformulier in om te kijken wat voor jouw het meest relevante onderwerp is om te bespreken. 

Meer lezen over Online Marketing? Volg mijn blogs via deze site, of de Linked-in pagina van Eva de Bock.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *