Hendrik Andriessenlaan 19, Heemstede, NL
+31 (0)6 1439 2289
info@marketingadviesonline.nl

Social-mediamarketing, wat levert het op?

Voor online marketing advies en training

E-mail marketing programma kiezen

Sociale media, wat levert het op?

De meeste bedrijven doen wel iets met sociale-mediamarketing, maar weten nog niet goed wat het effect daarvan is. In dit artikel beschrijf ik wat je kan doen als je net wil starten, maar ook hoe je de analyse kan doen wat het effect is van je sociale-mediaposts. Ik benoem tools voor die analyse verderop in dit artikel. Uiteraard kan je alleen een oordeel vellen over jouw eigen strategie als je inzicht hebt in de cijfers en jezelf vergelijkt met de concurrent en op de hoogte bent van de trends op sociale-mediagebied. Pas dan weet je waar je zelf staat.

Wat moet ik doen om te beginnen met sociale media?

Weet waar je staat met je sociale media voor je start met posten. Veel bedrijven willen ‘iets’ met sociale media gaan doen, maar hebben geen idee waar ze moeten starten. Resultaat is dat ze een stagiair inhuren, echter kennen die jouw bedrijf niet zo goed als jijzelf en zij hebben relatief weinig ervaring. Mijn advies is, bepaal eerst zelf of samen met ween marketingbureau de strategie en laat de stagiair de analyse zoals ik hieronder beschrijf uitzoeken.

Start met een sociale-media-analyse waarin je jezelf vergelijkt met:

  • jouw concurrenten t.o.v. jouw sociale-mediaresultaten
    • Waar posten zij? Dit kan je vinden via hun sociale-media-iconen op hun site, via de tool van Ghostery die aangeeft welke plugins zij gebruiken op hun website?
    • Ga handmatig naar hun sociale-mediakanalen om te zien wat en hoe vaak zij posten om te zien of dat goed werkt?
    • Hoeveel volgers, likes en shares hebben zij? Dan weet je hoeveel inpact zij hebben.
    • Waarvoor zetten zij sociale media in?
  • de trends en ontwikkelen, Denk aan:
    • Wat zijn de trends in het gedrag op sociale media van jouw doelgroep.
    • Zit ik op de juiste sociale-mediakanalen waar ook mijn doelgroep zit? (Gebruik voor de eerste 2 punten het Newcom onderzoek).
    • Doe ik al iets met What’s App adverteren? (Relatief nieuw)

Welke sociale-mediakanalen gebruik ik voor welke doelgroep:

  • Jongeren tussen de 8-16 jaar: TikTok, You Tube
  • Jongeren vanaf 12: Instagram, You Tube
  • 20-6- jaar: LinkedIn, You Tube, Facebook

Bron: newcom.nl/socialmedia2020

*Let op: op adverteren voor kinderen en jongeren zijn speciale regels van toepassing. DDMA en de IAB (marketing brancheorganisaties) hebben bijvoorbeeld de code afgesproken dat wij ons niet op de doelgroep tot 15 jaar richten met reclame. Daarnaast gebruikt Tik Tok native advertising, wat extra misleidend kan zijn omdat de kinderen en jongeren niet herkennen dat dit om betaalde content gaat.

Social media gebruikers 2019 en 2020

Bron: https://www.newcom.nl/socialmedia2020

Dagelijks gebruik sociale media

Bron: https://www.newcom.nl/socialmedia2020

Nog meer trends op sociale-mediagebied:

  • Content is slechts tijdelijk zichtbaar.
  • Personalisatie van content op interesse: Er wordt door sociale media op relevantie n.a.v. jouw interesses getarget.
  • Cross media targetten: Alleen LinkedIn, Facebook en Google kunnen targetten (zich richten) op verschillende devices en media. Dit kan jouw bedrijf veel waardevolle informatie geven over je doelgroep.
  • Social media gaan zich steeds meer op een specifieke doelgroep richten (niche)
  • Gebruik ik interactie en video content?

Het voordeel van Facebook is dat je enorm goed op je doelgroep kan richten (targetten). Maar ook via LinkedIn kan dit zeer gedetailleerd. Denk aan:

  • Geografisch (gebied op postcode)
  • Leeftijd, geslacht, relatie, gezin
  • Devices
  • Interesse
  • Custom audiences
  • Cross mediaal (groot voordeel)

Een voorbeeld wat je met de mogelijkheden van facebook kan om te verkopen? Iemand die al eerder bij jouw op de site is geweest en op zoek is naar een tuinkussen exact dat kussen te zien krijgen die hij al eerder bekeken heeft op jouw website.

Met LinkedIn is het ook mogelijk gebruik te maken van de LinkedIn Sales Navigator, hier betaal je voor en zijn extra selecties mogelijk zoals targetten op opleiding en salaris. Hier zijn ook veel B2B voordelen te halen, helemaal als je dit koppelt met de mogelijkheden van Sales Force.

Tips voor het automatisch optimaliseren instellen van advertenties in sociale media:

Automatiseren van je advertentie kan op bereik en op kliks. Echter werkt het optimaliseren niet zo goed in Facebook, wel in LinkedIn. Bij Facebook moet zelf handmatig veel checken en instellen. Zo kun je handmatig per interessegebied of leeftijd opgeven welke advertentie men ziet (dit heet rule based advertising). Bij facebook heb je meer dan 5000 kliks per maand nodig om op extra interesses te kunnen targetten. Heb je minder kliks, handmatig hiermee bezig gaan kan maar dan moet je er specifiek om gaan vragen.

Rapportages en marketing cijfers in en over sociale media:

Hoe weet je of je sociale-media campagne het goed heeft gedaan? Daarvoor kun je kijken naar Interactions Per Mille (IPM). Dit is een gemiddelde score gemeten over een periode van 30 dagen, waarbij de vind-ik-leuks en reacties worden gedeeld door het aantal berichten en het aantal fans.

IPM berekenen (over 30 dagen gemeten)= Het aantal reacties + het aantal vind-ik-leuks: het aantal posts : het aantal fans

Om het beheer voor jezelf makkelijker te maken kun je tools gebruiken als hootsuite (momenteel 9,99 p/mnd), Coosto, the Next Ad en BufferApp, maar onthou dat je alle gegevens ook zelf kan terugvinden. Hootshuite kan je overigens meer mee dan BufferApp. Zo kan je zien hoeveel keer is je advertenties of post getoond (impressies) hoeveel keer is er op een advertentie geklikt en hoe vaak is iemand overgaan om er iets mee te doen, zoals aan aankoop, aanmelding voor een event etc. (deze conversie krijg je al je een pixel van bijv. facebook op je site plaatst). Dus hoeveel interactie is er geweest, hoeveel keer is een video bekeken, wat is het unieke bereik, welke devices zijn er betrokken geweest. Daarbij geldt hoe groter de actie van de gebruiker is geweest, bijvoorbeeld een share een betere interactie is dan een like.

Ook veel van deze inpact van het adverteren of het actief zijn in sociale media zie je terug op je website zelf, die je natuurlijk meet met Google analytics. In dit artikel heb ik geschreven hoe je een Google Analytics account kan aanmaken indien je dit nog niet gebruikt.

Uiteindelijk moet je een conclusie trekken uit alle cijfers in termen van, dit hebben we gedaan, de groei is x% geweest en deze activiteiten hebben wel gewerkt, deze niet. Denk hierbij ook altijd na hoeveel tijd er van medewerkers (en dus personeelskosten) in de advertenties hebben gezeten om te kijken of dit zinvol is.

Tips over interessante gratis sociale-mediatools

Er zijn zo’n 8000 sociale-media tools, uiteraard niet allemaal gratis. Ik noem een aantal door mij gebruikte sociale-mediatools in dit artikel.

Conversie verhogen van je sociale-mediacampagne

Voor elke campagne geldt dat je je resultaten monitort en n.a.v. die resultaten bijstuurt. Want heb je een leuke advertentie met aansprekende call to action, maar vervolgens is de landingspage waar men bijvoorbeeld een aankoop doet niet in lijn met de advertentie of de gewekte verwachtingen uit de call to action? Dan zal je potentiële klant snel afhaken.

De kosten van adverteren via sociale media

Bij sociale media reken je af op CPC= cost per click. Dus wordt je advertentie 1000 keer getoond, maar klikt niemand, dan betaal je ook niks. Wel advies om dan te kijken of je campagne wel goed is opgezet. Er wordt dus betaald n.a.v. of interesse is gewekt.  Voor alleen naamsbekendheid alleen (zichtbaarheid) betaal je dus niets. Let op er zijn online benchmarks voor kosten en conversies van sociale media beschikbaar. Hiermee kan je kijken of het sociale-mediavoorstel wat jouw marketingbureau doet ook kloppend is. Ga je zelf een berekening doen.

Nog even een punt van aandacht: Heb je een beperkte grote van jouw doelgroep, kijk dan wel of je voldoende mensen kan bereiken met je (automatische) campagne om te voorkomen dat de voorspelde resultaten tegenvallen.

Weet je waar je staat met je sociale media?

Dan is het tijd om plannen te maken, maak een actieplan, begin daarbij met een sociale-mediastrategie en een content kalender op basis van de verkregen inzichten uit je sociale-media-analyse hiervoor.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *